Kuckeliku!

Godmorgon alla katter!

Var klarvaken mellan kl 6 och 9 imorse, spelade angry birds för fulla halsar med kunde inte somna om förrän en timme innan alarmet gick. Why you little...

Snart ska vi till poolen, paniken över min vithet börjar komma. Förut var det mer okej när jag kunde skylla på att jag jobbat. Men what to skylla på nu liksom?

Så poolen it is. Sen ska vi till älskade Makani, helt seriöst, den kedjan borde finnas i så många fler länder än bara Egypten. Iallafall i Sverige. I förrgår provade jag deras laxsmörgås för första gången, sjukt god! Hur kan jag inte ha upptäckt den förut? Nu måste jag äta där minst en gång om dagen av den tid som finns kvar.

Vet att jag har tröttnat på Egypten lite och att Sverige verkligen är rätt plats för mig just nu, men det är fortfarande ett land som ligger varmt om hjärtat. Trots att stället är byggt för turism är det fortfarande så lokalt. De spelar delar ur koranen istället för internationell musik i taxibilarna. Butiksägare äter lunch på golvet i sina affärer, kameler springer på vägarna, gamla marknaden är mer tilltalande för egyptier än för turister.

Man måste på något sätt komma in i det för att gilla det. Och när man väl har förstått hur det fungerar, kommer det för alltid ha en plats i ditt hjärta. Från alla lokala restauranger där de kör in får på skottkärror in i köket, de välbesökta skrädderierna med utrotningshotade symaskiner på små träbänkar till de högljudda böneutropen och nyanserna över Sinais berg när solen går ner.

Men när man börjar prata högt för sig själv på gatan om hur jobbiga taxichaufförerna är eller gör allt för att undvika egyptisk mat för att man helt enkelt har fått för mycket av det, då är det dags att åka hem.

And hem she goes! Men först ska hon alltså bli lite brun.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0