Insikt

Ni som känner mig (troligtvis alla ni som läser) vet att jag är ett stort fan av Mia Törnblom. Hennes sätt att tänka har hjälpt mig jättemycket. Tyvärr tappar man lite av självkänslan när man inte tränar den varje dag och det märks. Jag märker det på sättet jag reagerar inför olika situationer och på val jag gör av fel anledningar (av rädsla istället för tillit).

Det där EasyJet-inlägget kändes skönt att skriva men nu i efterhand känns det lite konstigt. Det var länge sen jag var irriterad på något och lät det hålla i sig i flera dagar. Och såvitt jag vet, var det länge sen jag gnällde.

När man blir arg över något håller den ilskan i sig i 90 sekunder. Det är så lång tid det tar för känslan att pumpa genom kroppen. Efter 90 sekunder, om man fortfarande är arg, betyder det att man har valt att låta ilskan bo kvar.

Såsom jag valde att låta min irritation över EasyJets hanterande stanna kvar hos mig. Vad jag inte tänkte på då var att jag faktiskt hade en egen del i händelsen - jag hade kunnat fråga personalen vid gaten varför jag behövde packa ner väskan i bagaget. Jag hade kunnat be dom om hjälp. Istället valde jag att känna mig kränkt och orättvist behandlad. Jag lät min stolthet stå ivägen.

Vilket när man tänker efter är ganska onödigt. Därför lägger jag nu det här bakom mig och väljer att känna glädje över att det är varmt och skönt ute, att jag får åka runt på utflykter helt gratis, att det finns toffefe i kylen och att jag har världens bästa familj hemma som jag får träffa igen om tre veckor!

Jag väljer glädje. För det blir man så mycket gladare av!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0