Hur lång tid?

I Egypten kan 5 minuter betyda precis hur lång tid som helst. Det kan vara allt från 10 sekunder upp till en timme eller en dag. 5 minuter är en sorts standardsvar som inte nödväntigtvis innebär vad det i andra länder uppfattas som.

Idag skulle jag ladda på mitt el-kort till lägenheten och fick förklarat för mig att jag skulle ladda kortet i uttaget först i 5 minuter. Utan att tänka frågade jag;

- 2 minuter, 5 minuter eller 10 minuter?

Liksom för att förtydliga detta otydliga begrepp. Måste se till att få bort den här vanan innan jag kommer hem, så folk inte tror att jag är lite trög.

Om jag till exempel skulle avtala tid med någon som säger att vi kan ses utanför Åhlens om 5 minuter, skulle det nog kunna bli lite svårt. Det är ju inte riktigt okej att dyka upo en timme sent i Sverige, bara för att det är helt normalt i Egypten.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0