And.. ACTION!

Nu har jag fått uppdateringar från mina egypt-kollegor som återvänt till Sverige på obestämd tid. Tydligen har alla gränser till Sharm el Sheikh stängts, bankomaterna har tömts på pengar, inga nya leveranser får lov att komma in vilket innebär att utbudet på restauranger och supermarkets är väldigt begränsat. Det har varit lite tumult i gamla marknaden som nu också stängt ner alla butiker men annars har det varit lugnt.
.
Det som förvånade mig mest av allt det här var trafiken. Inga bilar kör på gatorna längre!!!! Min kollega berättade att det liknar en spökstad.
.
Jag är om möjligt ännu mer orolig för mina vänner där nere nu. Har haft lite kontakt med dom på facebook och de som befinner sig i Kairo verkar vara okej. Nu är jag mer orolig för alla som är kvar i Sharm el Sheikh. De som bor där är ju enbart där av en anledning - pengar. Och pengarna får de från turisterna, som inte finns kvar längre. När gränserna är stängda kan de inte ta sig hem till familjerna i Kairo, Alexandria eller vart de nu bor i landet. De får inte tag på pengar och hur länge ska de överleva utan tillgång till en inkomst och med ett sådant mer och mer begränsat utbud av mat?
.
Hoppas verkligen att allting lugnar ner sig snart.
.
Skulle egentligen blogga om något helt annat men kommer inte ens ihåg vad det var nu? Så det blir nog en dusch och frukost på hotellet istället. Ahhh. Frukost är så gott. Jag och omelett-mannen har blivit bra kompisar.
.
.
Walking like egyptians i den vita öknen (västra öknen, bestående av kalksten).
.
.
Jag och Annika besteg Moses-berget förra vintern.
.
.
Röka sisha med Sheikh Hussein i Sinais öken.
.
.
Karem och Pola, saknar alla Travcos guider så mycket!! Påväg till St Katarina-klostret.
.
.
Korallrev vid Ras um el Sid. Som ett akvarium under vattenytan och minst 20 meter djupt.
.
.
Solnedgång i Sharm el Sheikh. Påväg hem från jobbet.
.
.

Kommentarer
Postat av: annnelis.blogg.se

Det kommer att gå bra för dom, oroa dig inte <3 dom kanske hittar något annat jobb så länge, byggjobb eller vad som helst! They're gonna make it!! :)

2011-02-03 @ 21:20:52
URL: http://annnelis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0