Kaffe med Sfinxen

Det finns så många förmåner med det här jobbet.

Igår åkte jag till Kairo (ville inte säga något innan jag var tillbaka för att undvika oroligheter där hemma). Bara att ha möjlighet att berätta vidare alla spännande myter och all ogreppbar fakta för gästerna är ett privilegium. Det är en liten tankeställare varje gång någon kommer fram och säger att det är så mycket häftigare att se pyramiderna i verkligheten än på TV. Eller när de tackar för att man äntligen kunnat ge dom en klar överblick av Egyptens historia. Att de har läst böcker och sett dokumentärer, men det är först nu dom förstår.

Att sen kunna slå sig ned i skuggan av Sfinxen med utsikt mot pyramiderna och ta en kaffe är ju också en speciell känsla. Och att få färskpressad juice i alla möjliga färger gratis på cafet i Khan el Khalili. Att faktiskt HITTA i basaren och veta vart man befinner sig i en stad med mer än tjugo miljoner invånare är faktiskt ganska coolt. Och att faktiskt veta namnet på faraoner som Hatchepsut och veta vem hon var och vad hon var med om för tretusen år sedan.

Har fått uppleva så mycket häftiga och lärorika saker på de här åren jag varit ute, är så glad att jag sökte det här jobbet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0