Hej hej från Wien.


Jag gillar Wiens flygplats tusen gånger bättre än Frankfurts. Därför att:

1. Jag har redan hittat min gate.
2. DET FINNS GRATIS INTERNET!!!!!!!

Lyckan hade varit fullkomlig, om jag inte packat ner datasladden i det incheckade bagaget. Hade inget val. :( Men en timme kanske batteriet håller?

Gillar Egypten bättre än Österrike. Därför att:

1. Incheckningsdisk-killen nämnde inte ens mina 28 kilo övervikt. Det enda man behöver göra för att komma undan med saker och få vad man vill i Egypten är att vara trevlig. Man kommer hur långt som helst med salamo aleikum och amla hawagby.

(översättning: hej och jag har precis plockat mina ögonbryn).

2. Gubben i Wiens passkontroll var sur. Utan anledning. Jag var till och med jättetrevlig mot honom och han svarade mig på tyska.

Annars har allt gått bra hittills, bara ett flyg kvar sen landar jag äntligen i SVERIGEEEE! En sak gick dock inte riktigt som planerat. Har bara flygit med charterflyg från Sharm el Sheikh och visste inte att det fanns en speciell passkontroll för domestic flights. Vilket jag borde ha fattat och tänkt på, men det gjorde jag helt enkelt inte. Istället stod jag och köade i tjugo minuter med sjutusen ryssar som försökte tränga sig före mig. LYCKA TILL säger jag bara. Inte en chans. Och jag älskade vakten som sa åt ryssarna att gå tillbaka in under stängslet som de krypit under och fortsätta stå i kön. Hade han inte gått iväg skulle han lätt ha fått mina sista pengar i dricks.

Och efter sjutusen år så kom jag äntligen igenom men hittade inte min gate. Däremot hittade jag en svensk guide från en annan resebyrå så jag frågade henne och hon tittade på mig med den där blicken som säger åh-ännu-en-dum-turist och förklarade snällt att jag var i helt fel terminal. Jag tackade artigt och spelade med i dum-turist-spelet samtidigt som jag tackade Gud att hon inte visste vem jag var.

Vad gör ni då? Har ni börjat köra än för att hämta mig? För det är lite tidigt, ni kan åka tillbaka igen och vänta ett par timmar till. Och när ni ändå är hemma och vänder, kanske ni kan kasta in en vinterjacka och ett par vantar i bilen? Och en varm mössa kanske? Känner inte riktigt att min musse pigg-tröja och palestinasjal är fullt medvetna om vad som väntar dom.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0