Siesta!

Jaha, hur länge har du vart här då?

AJ vad jag hatar den frågan. Iallafall här, och lite i Dominikanska också. I Turkiet och Egypten var det bara kul, att se hur respekten och förtroendet steg när jag svarade nio månader eller att jag bara varit här två månader nu men sju månader förra året.

Här kan jag ju faktiskt inte svara på frågan. För de första gästerna hade svaret blivit "en vecka längre än er!" men inte ens nu, när jag varit här en månad, är det riktigt okej. Säger istället att jag kom ner efter högsäsongen eftersom en av de gamla guiderna bytte destination, och så frågar de inte så mycket mer om det. De blir mer nyfikna på varför hon bytte destination och vart jag var innan.

Det ska ju egentligen inte spela någon roll. Gästerna får samma service av mig som varit här en månad som av mina kollegor som varit här ett halvår. Vet jag inte svaret tar jag reda på det och återkommer. Men det är något psykiskt, om de vet att jag inte varit här så länge försvinner lite av deras förtroende. Så vi är aldrig nya på jobbet! Vi har alltid arbetat minst en säsong innan och vi kör aldrig en utflykt för första gången.

Well well. Jag är likadan. Om jag var på en utflykt och fick veta att guiden var helt ny, skulle jag vara lite mer kritisk till vad han sa och jag skulle liksom lyssna med andra öron. Sen behöver det inte innebära att jag skulle tycka utflykten eller guiden var dålig, men det är så mycket lättare att döma, om man vet något sånt. Skulle han istället säga att han har kört samma utflykt under en sex månader lång period, hade jag inte tvivlat på mycket han sa.

På ett sätt är det skönt, att aldrig behöva säga när man är ny på något. På ett annat sätt är det svårt, för vi har aldrig en ursäkt för att inte veta svaret på alla frågor. Vi kan aldrig förklara varför vi inte hunnit se alla platser eller äta på alla restauranger. Det går aldrig att gömma sig bakom "förlåt, det är andra gången jag är här" om man glömmer bort vägen på en stadsrundtur, och om någon tycker man verkar inkompitent är det bara att bita ihop och ta ett par djupa andetag, och börja om.

Nej tjejer, nu blir det powernap på soffan innan eftermiddags-servicen! Skulle egentligen ha köpt den där resväskan men känner att mitt huvud inte orkar med att vara trevlig just nu, så jag håller mig inomhus idag igen. Aj aj aj!

PUSS!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0