Kan sköldpaddor flyga?


För två dagar sen gick jag ut på gården utanför kontoret och hittade Erdal från utflyktsavdelningen sittandes på knä på marken, lutandes över något. Jag gick närmare och tyckte det såg ut som om han pratade med någon. Och upptäckte en stor sköldpadda på marken.

Jag och Lars såg massor av sköldpaddor när vi trackade i Marmaris och en gång hittade jag till och med en i botten av en soptunna påväg från kontoret! Vad tänker folk med !? Men det här var första gången jag såg en i Kusadasi. Vi gav den mat och vatten men idag var den borta. Ingen vet vart den är. Och till saken hör, att för att fly från den här lilla gården måste sköldpaddan göra en av dessa saker:

1, hoppa upp på den ca 1,5 m höga muren och sedan dyka ner därifrån.
2, klättra upp för trappan till huvudvägen bakom.
3, krypa in på kontoret, gå obemärkt genom hela utflyktsavdelningen och därefter klättra upp för trappan till utgången.

Så nu undrar jag. Kan sköldpaddor flyga? Och ännu viktigare: Hur kom den till gården från första början??!

När jag gick i högstadiet hade jag en sköldpadda som hette Turbo-Per. Nej, det var inte jag som kom på namnet och ja, de är sjukt snabba när man tittar bort. Hur som helst, så frågade min klasskompis en gång om de kunde klättra på väggar. Ja, svarade jag. Han klättrar på väggarna hela tiden. Ibland går han runt uppe i taket.

Det var så kul, för hon trodde mig! Haha!

Fast nu börjar jag iofs bli lite osäker...


Kommentarer
Postat av: Charlotta

Jag har en sköldpadda, Kaj, han kan göra sjuka saker. Typ klättra på väggen (nästan)

2010-09-14 @ 23:17:25
URL: http://stoppochbelagg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0