Hei jeg snakker ikke norsk.


Innan jag blev reseledare gjorde jag ganska många videodagböcker på engelska (nej inte ett ljud från er syskon om vad som hände med dom...). Det var iallafall för att öva upp min engelska som gått minus under de tre år i gymnasiet då vi knappt pratat engelska alls under lektionerna. Funderar nu på att göra en videodagbok på norska (nej, jag lär inte av mina misstag). Vissa norska dialekter är nämligen svårare att förstå än danska. Om de kommer från norra norge och säger KAAA och ISCHE, istället för vad och icke, så är det kört.

Idag träffade jag två norrmän från norra norge. Tycker ändå att jag har behärskat det skandinaviska språket väldigt bra nu under mina år som skandinavisktalande guide men nord-norska hör man ju inte varje dag så nej, tydligen inte ändå. Detta söta par pratade med mig i säkert en kvart och jag förstod kanske totalt femton ord av vad de sa. De pratade tyst, snabbt, med väldigt nordnorsk dialekt och dessutom var det musik på i bakgrunden. HELDIGVIS var det inget viktigt vi pratade om (vi och vi..) så det räckte gott och väl med att jag skrattade på rätt ställen, sa jaha, ja och nej nej då och då och sedan la in någon mening på svenska när det blev tyst.

Helt otroligt. Tror faktiskt de tror att jag förstod vad de sa.


Kommentarer
Postat av: Anonym

HAHAHHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHHAHAHAH <3<3

2010-09-02 @ 19:44:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0