Xploring.


Igår var vi i Izmir. Vi åkte med vår guide Deniz dit och bombarderade stackaren med frågor under den en och en halv timme det tog att köra från Koso-Doso. Väl inne i Izmir listade han ut hur man får tyst på guider. Man ger dom mat. Vi gick alltså under tillfällig tystnad längs en av Izmirs shoppinggator och åt Komru, vilket är en liten baguett fylld med grönsaker och ost. Namnet på baguetten är samma namn som en turkisk fågel har, med anledningen att de liknar varandra.

Vi letar fortfarande efter denna mystiska fågel.

Sedan strosade vi runt i basaren och jag köpte lite ost. Ost-försäljaren började vid ett tillfälle tala väldigt högt och bestämt till mig på turkiska och när jag senare frågade Deniz vad det var han sagt, översatte han det såhär:

"Du får smaka hur mycket du vill, för du är lika vacker som en ost."

Idag är vi i Cesme, som är en betydligt lugnare stad längs med kusten och den grekiska ön Ios ligger bara en timme med båt härifrån. Vi ser ön så tydligt att till och med husen går att urskilja härifrån. Vi har strosat runt i basaren, tittat på våra hotell och ätit ännu mer Komru. När Jo-Jo kom ut från en toalett efter vårt lunch-stopp höll hon sig lite för huvudet och grimaserade.

Jag: Slog du i huvudet?
J-J: Ja, det var så lågt i tak.
Jag: Men det står ju en skylt att man ska akta huvudet när man går in?
J-J: Ja, men det stod ingenting om att man ska göra det när man går ut!



Justja, de hade IKEA i Izmir också.


Kommentarer
Postat av: Anonym

HAHAHAHAHAHAHHAHAAHA åååååh ditt namn kommer hädanefter bli ostkvinnan!! :D

2010-05-11 @ 23:22:43
URL: http://annnelis.blogg.se/
Postat av: Anonym

hahahahahahahh <3

2010-05-12 @ 10:38:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0